top of page

Design is all around. 6x het nut van grafische vormgeving


Wanneer mensen vragen wat ik precies voor werk doe, weet ik vaak niet waar ik moet beginnen. Vormgeving is zo ontzettend breed en je hebt er vaker mee te maken dan je denk. Vormgeven is niet alleen maar mooie dingen maken. Tuurlijk, het wordt wel mooi, maar dat is niet het doel op zich. Wat dan wel? Hier volgt een lijstje. Want lijstjes, daar zijn we dol op.


Doel 1: Exposure

Oftewel, gezien én onthouden worden. Hoe vaker mensen je logo zien, hoe beter ze het zullen onthouden. Dus wil je een mooi en herkenbaar logo en ‘plak’ je dit vervolgens op zoveel mogelijk uitingen. Gezien worden zul je!


Denk aan:

  • Visitekaartjes met je contactgegevens of QR code (meer over het belang van visitekaartjes)

  • Promotiemateriaal zoals pennen, notitieblokken, usb-sticks, tassen…

  • Website en social media kanalen, je online visitekaartjes!

  • Autobelettering, promotie overal waar je komt

  • Pandaankleding en raambelettering



Doel 2: Sales

Als bedrijf heb je een doel: winst maken. Dan moet de wereld natuurlijk wel weten wat voor fantastische producten of diensten jij levert. Dat kan op de meest uiteenlopende manieren. Samen kijken we welke het beste werkt voor jou en je doelgroep.

Denk aan:

  • Een poster waar de concertzaal zijn komende shows op aankondigt

  • Een folder van de bakker met de aanbiedingen van deze week

  • Een online advertentie die hippe sneakers promoot

  • Een productcatalogus met het aanbod van een verhuurbedrijf

  • Een advertentie met het actuele aanbod van de makelaar

  • Een verrassende direct mail met een actie van een vakantiepark

  • Een nieuwsbrief van je favoriete webshop

  • De verpakking van chocolade, die je laat watertanden



Doel 3: Werving

Ook hier wil je een gericht publiek bereiken, maar nu niet om iets te verkopen, maar omdat je mensen zoekt. De juiste mensen voor de job om precies te zijn. In tijden van krapte op de arbeidsmarkt is het extra belangrijk om je doelgroep op de juiste manier aan te spreken.

Denk aan:

  • Een wervingscampagne op social media

  • Een gedrukte advertentie in het dagblad

  • Een spandoek aan de gevel of hekwerk van je bedrijf

  • Promotiemateriaal tijdens de beurs voor werkzoekenden

  • Een postercampagne langs de openbare weg




Doel 4: Informeren

Op een begrijpelijke manier uitleggen wat de lezer moet doen. Mensen worden niet blij van lange lappen tekst. Dus gebruiken we koppen, subkoppen en kaders om de informatie overzichtelijk in te delen. Ondersteund met iconen, illustraties en fotografie wordt het een helder verhaal, dat iedereen kan begrijpen.

Denk aan:

  • Spelregels die uitleggen hoe een bordspel werkt

  • Een kookboek waarin staat hoe je recepten bereidt

  • Een instructie die laat zien hoe je een medisch hulpmiddel gebruikt

  • Een afvalwijzer, hoe wordt afval correct gescheiden en ingezameld binnen jouw gemeente

  • Een menukaart waarin het restaurant zijn aanbod presenteert

  • Een infographic met maatregelen van de overheid




Doel 5: Verbinden

Een hele mooie. Goede vormgeving kan ervoor zorgen dat mensen zich meer met elkaar verbonden voelen. Omdat papier nog altijd persoonlijker aanvoelt dan je beeldscherm, zijn onderstaande allemaal voorbeelden van drukwerk.

Denk aan:

  • Wenskaarten, om te laten weten dat je aan iemand denkt

  • Een vriendenboek voor kinderen én volwassenen!

  • Een persoonlijk magazine, om iemands jubileum te vieren

  • Een uitnodiging die mensen fysiek samenbrengt



Doel 6: Decoratief


Vormgeving is in vele opzichten niet hetzelfde als kunst. De meeste vormgeving heeft een duidelijk functioneel doel. Toch zijn er een aantal voorbeelden te noemen van grafische vormgeving die ‘mooi zijn’ als enige intentie hebben.

Denk aan

  • Een decoratieve poster voor de kinderkamer

  • Wanddecoratie om saaie kantoormuren op te leuken

  • De cover van een CD of LP


Als het je gelukt is om de blog helemaal te lezen, dan weet je nu precies waar grafische vormgeving allemaal goed voor kan zijn. Wil je weten hoe ik jouw bedrijf kan helpen? Neem dan gerust contact op.


Stanne Smits - Buro Spot

info@buro-spot.nl




Comentários


Buro Spot.png

VOOR SPOT ON 
GRAFISCHE
ONTWERPEN

WAT KAN IK VOOR JE DOEN

Logo 

Huisstijl

Flyer

Poster

Brochure

Magazine

Boekomslag

Menukaart

Uitnodiging

Leaflet

Infographic

Mailing

Beursmateriaal

Verpakking

Reclamebord

Wanddecoratie

Raambelettering

Autobelettering

Website 

Social media

Anders nl: ......

CONTACT

info@buro-spot.nl

06 45 22 45 07

VOLG MIJ

© 2022 Buro Spot

bottom of page