Wanneer mensen vragen wat ik precies voor werk doe, weet ik vaak niet waar ik moet beginnen. Vormgeving is zo ontzettend breed en je hebt er vaker mee te maken dan je denk. Vormgeven is niet alleen maar mooie dingen maken. Tuurlijk, het wordt wel mooi, maar dat is niet het doel op zich. Wat dan wel? Hier volgt een lijstje. Want lijstjes, daar zijn we dol op.
Doel 1: Exposure
Oftewel, gezien én onthouden worden. Hoe vaker mensen je logo zien, hoe beter ze het zullen onthouden. Dus wil je een mooi en herkenbaar logo en ‘plak’ je dit vervolgens op zoveel mogelijk uitingen. Gezien worden zul je!
Denk aan:
Visitekaartjes met je contactgegevens of QR code (meer over het belang van visitekaartjes)
Promotiemateriaal zoals pennen, notitieblokken, usb-sticks, tassen…
Website en social media kanalen, je online visitekaartjes!
Autobelettering, promotie overal waar je komt
Pandaankleding en raambelettering

Doel 2: Sales
Als bedrijf heb je een doel: winst maken. Dan moet de wereld natuurlijk wel weten wat voor fantastische producten of diensten jij levert. Dat kan op de meest uiteenlopende manieren. Samen kijken we welke het beste werkt voor jou en je doelgroep.
Denk aan:
Een poster waar de concertzaal zijn komende shows op aankondigt
Een folder van de bakker met de aanbiedingen van deze week
Een online advertentie die hippe sneakers promoot
Een productcatalogus met het aanbod van een verhuurbedrijf
Een advertentie met het actuele aanbod van de makelaar
Een verrassende direct mail met een actie van een vakantiepark
Een nieuwsbrief van je favoriete webshop
De verpakking van chocolade, die je laat watertanden

Doel 3: Werving
Ook hier wil je een gericht publiek bereiken, maar nu niet om iets te verkopen, maar omdat je mensen zoekt. De juiste mensen voor de job om precies te zijn. In tijden van krapte op de arbeidsmarkt is het extra belangrijk om je doelgroep op de juiste manier aan te spreken.
Denk aan:
Een wervingscampagne op social media
Een gedrukte advertentie in het dagblad
Een spandoek aan de gevel of hekwerk van je bedrijf
Promotiemateriaal tijdens de beurs voor werkzoekenden
Een postercampagne langs de openbare weg

Doel 4: Informeren
Op een begrijpelijke manier uitleggen wat de lezer moet doen. Mensen worden niet blij van lange lappen tekst. Dus gebruiken we koppen, subkoppen en kaders om de informatie overzichtelijk in te delen. Ondersteund met iconen, illustraties en fotografie wordt het een helder verhaal, dat iedereen kan begrijpen.

Denk aan:
Spelregels die uitleggen hoe een bordspel werkt
Een kookboek waarin staat hoe je recepten bereidt
Een instructie die laat zien hoe je een medisch hulpmiddel gebruikt
Een afvalwijzer, hoe wordt afval correct gescheiden en ingezameld binnen jouw gemeente
Een menukaart waarin het restaurant zijn aanbod presenteert
Een infographic met maatregelen van de overheid
Doel 5: Verbinden
Een hele mooie. Goede vormgeving kan ervoor zorgen dat mensen zich meer met elkaar verbonden voelen. Omdat papier nog altijd persoonlijker aanvoelt dan je beeldscherm, zijn onderstaande allemaal voorbeelden van drukwerk.
Denk aan:
Wenskaarten, om te laten weten dat je aan iemand denkt
Een vriendenboek voor kinderen én volwassenen!
Een persoonlijk magazine, om iemands jubileum te vieren
Een uitnodiging die mensen fysiek samenbrengt

Doel 6: Decoratief
Vormgeving is in vele opzichten niet hetzelfde als kunst. De meeste vormgeving heeft een duidelijk functioneel doel. Toch zijn er een aantal voorbeelden te noemen van grafische vormgeving die ‘mooi zijn’ als enige intentie hebben.

Denk aan
Een decoratieve poster voor de kinderkamer
Wanddecoratie om saaie kantoormuren op te leuken
De cover van een CD of LP
Als het je gelukt is om de blog helemaal te lezen, dan weet je nu precies waar grafische vormgeving allemaal goed voor kan zijn. Wil je weten hoe ik jouw bedrijf kan helpen? Neem dan gerust contact op.
Stanne Smits - Buro Spot
info@buro-spot.nl
Comentários